BMW i3, un model legendar și pioner în lumea mașinilor electrice: de ce stârnește melancolia

de: Andrei Tilimpea
14 12. 2022

Primul EV pentru piața de masă de la BMW, i3, câștigă statutul de cult în S.U.A.

Când BMW și-a lansat i3 hatchback-ul electric în 2013, acesta a fost primul vehicul complet electric produs în masă.

O mașină ciudată, cu patru locuri, uși din spate cu balamale din spate și un cadru din plastic ranforsat cu fibră de carbon, i3 s-a separat dramatic de restul gamei mărcii.

BMW nu încerca să-și convingă clienții de bază să-și abandoneze sedanurile sportive și SUV-urile încăpătoare – scopul a fost să-i atragă pe cei dornici să adopte vehiculele electrice.

Planul a funcționat poate prea bine. Când i3 a început să apară pe loturile dealerilor din SUA, fidelii BMW l-au ignorat în mare măsură, în timp ce noi clienți au venit în căutarea mașinii.

Până în 2021, compania era pregătită să se reorienteze asupra clienților săi de bază și și-a stabilit obiectivul de a realiza 50% din toate VE-urile BMW vândute până în 2030.

În ianuarie 2022, BMW a declarat că va opri complet producția i3, în schimb se îndreaptă spre opțiuni de vehicule electrice mai mari, cu o rază mai lungă, cum ar fi i4 și iX – mașini menite să arate ca celelalte modele ale mărcii.

De-a lungul celor nouă ani pe care i3 a petrecut pe piața din SUA, puțin mai mult de jumătate din vânzări au fost către cumpărătorii BMW pentru prima dată. Dar a vândut mai puțin de 50.000 de unități, conform datelor de la Edmunds, adesea la reduceri mari.

Bmw trece la următorul pas

„Electrificarea a devenit ceva diferit”, a declarat directorul de design BMW, Domagoj Dukec, pentru Bloomberg anul trecut.

O dinamică similară se desfășoară în mare parte din industrie. Pe măsură ce producătorii de automobile tradiționali aduc modele electrice în mod curent, ei urmăresc să minimizeze perturbările pentru consumatori prin oferirea de vehicule mari și ample.

Deși strategia este, fără îndoială, un pas necesar în îndepărtarea șoferilor din SUA de motoarele cu ardere, este o modalitate ineficientă de a implementa bateriile costisitoare și grele cu ioni de litiu care alimentează vehiculele electrice.

Este și un moment dulce-amărui pentru cei care au ajuns să iubească unele dintre modelele mici, ușoare, care dispar de pe piață.

Puține vehicule electrice mici sunt la fel de îndrăgite ca i3. Pe o serie de peste 250.000 de vehicule la nivel global, mașina și-a creat o mulțime de proprietari devotați care îi apreciază stilul distinctiv, performanța surprinzătoare, autonomia suficientă și prețurile avantajoase.

În forumurile online, acești șoferi dau mașinilor lor nume de animale – modelul alb-negru este un „panda”; gri, un „delfin” — și vorbește despre ele în termeni rezervați de obicei animalelor de companie, copiilor sau chiar partenerilor romantici.